به منظور تحقق بخشیدن به تأکید مقام معظم رهبری در"استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت های علمی نخبگان در راستای توسعه همه جانبه کشور" و در اجرای ماده ۴ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان درباره تعریف نخبه و استعدادهای درخشان آیین نامه احراز استعداد درخشان تصویب می شود.
دانشجویان ممتازی که حائز شرایط این آیین نامه باشند، به عنوان «دانشجوی استعداد درخشان» شناخته می شوند.
ماده۱: هدف
تعریف استعداد درخشان و معرفی استعدادهای درخشان
ماده۲: تعریف استعدادهای درخشان
استعداد درخشان به فردی اطلاق می گردد که به صورت بالقوه نخبه بوده ولی هنوز زمینه های لازم برای شناسایی کامل و یا بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است.
ماده۳: شرایط احراز استعدادهای درخشان
۱-۳ برگزیدگان المپیادهای علمی معتبر داخلی و خارجی
۱. نفرات اول تا سوم المپیادهای معتبر بین المللی دانش آموزی با تأیید وزارت آموزش و پرورش
۲. راه یافتگان مرحله نهایی المپیادهای معتبر بین المللی دانش آموزی با تأیید وزارت آموزش و پرورش
۳. نفرات اول تا سوم المپیاد معتبر علمی دانشجویی کشور با معرفی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
۴. نفرات اول تا سوم المپیاد های معتبر علمی دانش آموزی با معرفی وزارت آموزش و پرورش
۲-۳ برگزیدگان از میان آزمونهای سراسری
برگزیدگان از میان رتبه های برتر آزمون های سراسری مقطع کارشناسی از میان ۱۰۰نفر اول (تراز بالای ۱۰۶۲۵ در آزمون سراسری ) که در کارنامه ایشان کلمه استعداد درخشان درج می شود. و برگزیدگان آزمون سراسری در مقطع کارشناسی با رتبه زیر ۱۰ سهمیه شاهد و ایثارگر.
دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران که درطول دوره دارای رتبه اول تا سوم، (تعداد هر ورودی در هر کد رشته محل در دوره کارشناسی ارشد تا ۵ نفر باشد، صرفا رتبه اول، چنانچه ظرفیت پذیرش بین ۶ تا ۱۰ نفر باشد، رتبه های اول و دوم و برای تعداد ۱۱ نفر بالاتر)، معدل بالای ۱۶ در دوره کارشناسی ، معدل ۱۷ در کارشناسی ارشد و دکتری کسب نموده باشند.
۳-۳ مخترعان و مکتشفان
- برگزیدگان مسابقات و جشنواره های معتبر داخلی و خارجی از قبیل جشنواره بین المللی خوارزمی، (رتبه های اول تا سوم انفرادی و اول تیمی) جشنواره جوان خوارزمی با معرفی وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
- برگزیدگان از میان مخترعان و مکتشفان ایرانی که اختراع و اکتشاف آنان در مراجع ذیصلاح داخلی و یا خارجی به ثبت رسیده باشد.
۴-۳ دانش آموختگان
بالاترین معدل کل در سال فارغ التحصیلی در بین هم ورودیهای خود در هر مقطع و در هر دانشکده. |